پشتیبانی یک گام حیاتی

پشتیبانی چیست؟

انجمن الکلی‌های گمنام با پشتیبانی آغاز شد. وقتی فقط چند ماه از ترک بیل دابلیو می‌گذشت و میل شدیدی برای خوردن مشروب پیدا کرده بود، این فکر به ذهنش رسید: «تو به یک الکلی دیگر نیاز داری تا با او صحبت کنی. تو به یک الکلی دیگر نیاز داری، درست همانطور که او به تو نیاز دارد!»

او دکتر باب را پیدا کرد که با ناامیدی و بی‌نتیجه برای ترک مشروب تلاش می‌کرد و انجمن در اثر نیاز مشترک آنها متولد شد. در آن زمان از واژه «پشتیبان» استفاده نمی‌شد؛ گام‌های دوازده‌گانه نوشته نشده بود؛ ولی بیل این پیام را به دکتر باب انتقال داد که او هم به نوبه خود هوشیاری خود را با پشتیبانی از الکلی‌های بی شمار دیگری تضمین کرد. هم‌ بنیانگزاران انجمن دریافتند که می‌توانند زندگی بدون الکل خود را با تبادل نظر بی‌اندازه غنی کنند.

پشتیبانی در انجمن به چه معناست؟

برای پیوستن به برخی از سازمان‌ها شما باید یک پشتیبان داشته باشید – فردی که شما را ضمانت می‌کند و به عنوان فردی مناسب برای عضویت معرفی می‌نماید. مطمئنا در انجمن این طور نیست. ما از هر کسی که تمایل به ترک مشروب داشته باشد استقبال می‌کنیم که با ما بپیوندد! در انجمن، پشتیبان و پشتیبانی شونده یکسان هستند، درست مانند بیل و دکتر باب. اساساً فرایند پشتیبانی از این قرار است: یک الکلی که در برنامه درمانی کمی پیشرفت داشته است، تجربه خود را به صورت مداوم و فرد به فرد، با یک الکلی دیگر به اشتراک می‌گذارد که تلاش می‌کند از طریق انجمن به هوشیاری برسد یا هوشیاری خود را حفظ کند. وقتی ما برای اولین بار در جلسات انجمن شرکت می‌کنیم، ممکن است احساس سردرگمی، دلتنگی و نگرانی کنیم. اگر چه افراد حاضر در جلسات با رغبت به سوالات ما پاسخ می‌دهند ولی این به تنهایی کافی نیست. سوالات فراوان دیگری بین جلسات به ذهن ما می‌رسد؛ ما در می‌یابیم وقتی کم‌کم نحوه «هوشیار زندگی کردن»  را یاد گرفتیم، به پشتیبانی مداوم و نزدیک نیاز داریم. بنابراین یکی از اعضای انجمن را  که با او احساس راحتی می‌کنیم، انتخاب می‌کنیم، کسی که می‌توانیم راحت و خصوصی با او صحبت کنیم و از او می‌خواهیم پشتیبان ما باشد. چه تازه وارد باشید و نگران ایجاد «مزاحمت» برای دیگران و چه از اعضایی باشید که مدتی تلاش کرده‌اید به تنهایی کار کنید، پشتیبانی برای شماست تا آن را درخواست کنید. ما تاکید می‌کنیم که: درنگ نکنید. الکلی‌هایی که در انجمن درمان شده‌اند تمایل دارند آنچه را با الکلی‌های دیگر فرا گرفته‌اند، با شما در میان بگذارند. ما بر اساس تجربه دریافته‌ایم که وقتی هوشیاری را به دیگران عرضه می‌کنیم هوشیاری خودمان خیلی تقویت می‌شود. پشتیبانی همچنین به معنای مسئولیت کل یک گروه برای کمک به تازه واردها است. امروزه بیش از پیش، الکلی‌هایی که برای اولین بار در جلسات انجمن شرکت می‌کنند قبلاً هیچ برخوردی با انجمن نداشته‌اند. با میان گروه محلی یا دفتر مرکزی انجمن تماس نگرفته‌اند؛ هیچ یک از اعضا «تماس گام دوازدهم» را با آنها برقرار نکرده است. بنابراین، گروه‌ها به طور خاص برای چنین تازه واردهایی، پذیرفته‌اند که باید برای آنها نوعی پشتیبانی فراهم کنند. در بسیاری از گروه‌های موفق، پشتیبانی یکی از مهمترین فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده اعضاست. مسئولیت پشتیبانی مسئولیتی نانوشته و غیررسمی است ولی یکی از بخش‌های اصلی روش انجمن برای رهایی از اعتیاد الکلی از طریق گام‌های دوازده‌گانه است. پشتیبانی می‌تواند یک رابطه بلندمدت باشد. ما امیدواریم، پاسخ برخی از سوالات رایج مسیر با ارزش و دو طرفه‌ای به نام پشتیبانی – برای کسانی که شاید به دنبال پشتیبان هستند، برای اعضایی که می‌خواهند هوشیاری خود را از طریق پشتیبانی به اشتراک بگذارند و برای گروه‌هایی که می‌خواهند فعالیت‌های پشتیبانی را توسعه دهند ( به جزوه گروه‌ها برای پشتیبانی از اعضای جدید از چه روش‌هایی می‌توانند استفاده کنند؟ صفحه 23 مراجعه شود) فراهم گردد.

برای کسانی که به دنبال یک پشتیبان می‌گردند

پشتیبانی از چه لحاظ با تماس‌های گام دوازدهم تفاوت دارد؟

تماس گام دوازدهم – ملاقات با یک الکلی که درخواست کمک کرده و صحبت کردن درباره برنامه انجمن با او – می‌تواند سرآغاز پشتیبانی باشد ولی به خودی خود لزوماً پشتیبانی محسوب نمی‌شود. پشتیبانی و توجه مداوم به یک الکلی دیگر، اغلب زمانی شکل می‌گیرد که فرد مورد نظر تمایل به دریافت کمک دارد،  اعتراف می‌کند با مشروب  مشکل دارد و تصمیم گرفته برای حل این مشکل، هوشیاری خود را به دست آورد. پشتیبانی از فعالیت‌های گام دوازدهم محسوب می‌شود ولی یک مسئولیت ادامه‌دار برای کمک به تازه واردها نیز هست تا با زندگی بدون الکل سازگاری پیدا کنند.

پشتیبانی چه کمکی به تازه واردها می‌کند؟

به فرد تازه وارد اطمینان می‌دهد که حداقل یک نفر این وضعیت را به طور کامل درک می‌کند و برایش مهم است – یک نفر که وقتی تردید، سوال یا مشکلی در مورد اعتیاد الکلی پیش می‌آید بدون خجالت به او مراجعه می‌کند. وقتی فرد تازه وارد بیش از هر زمان دیگری به یک دوست نیاز دارد، پشتیبان نقش یک دوست دلسوز و فهیم برایش ایفا می‌کند. همچنین پشتیبانی پلی فراهم می‌آورد که فرد جدید را قادر می‌سازد با الکلی‌های دیگر – در گروه خانگی و دیگر گروه‌هایی که از آنها بازدید می‌کند – آشنا شود.

پشتیبان باید چگونه انتخاب شود؟

فرایند برقراری ارتباط بین تازه وارد و پشتیبان مانند هر چیز دیگری در انجمن، غیررسمی است. اغلب اوقات فرد جدید فقط به یکی از اعضای باتجربه تر رو می‌آورد که به نظر سازگارتر می‌رسد و از آن عضو درخواست می‌کند پشتیبان او باشد. بیشتر اعضای انجمن بسیار شاد و خوشحال می‌شوند که چنین درخواستی دریافت کنند. یکی از ضرب المثل‌های قدیمی انجمن اینست که «با برنده‌ها بگرد.» استفاده از تجربیات اعضایی که به نظر می‌رسد برنامه انجمن را در زندگی روزمره خود با موفقیت به کار می‌گیرند یک کار کاملاً منطقی است. قاعده خاصی وجود ندارد ولی یک پشتیبان خوب شاید کسی باشد که یک یا چند سال از آخرین مشروب خوردنش گذشته باشد – و باید از هوشیاری خود لذت ببرد.

آیا پشتیبان و تازه وارد باید تا حد امکان شبیه هم باشند؟

در اغلب موارد، یک تازه وارد با پشتیبانی که پیشینه و علایق مشابهی دارد، راحت‌ تر است. ولی به گفته بسیاری از اعضای انجمن، پشتیبان‌هایی که با آنها کاملاً متفاوت بوده‌اند نیز کمک‌های بزرگی به آنها کرده‌اند. شاید دلیلش این باشد که توجه آنها به مهمترین چیزهایی بوده است که بین هر پشتیبان و تازه واردی مشترک است: یعنی اعتیاد الکلی و درمان در انجمن.

تجربه انجمن به واقع نشان می‌دهد که بهترین کار پشتیبانی مردان از مردان و زنان از زنان است.

این رسم معمولاً به اعضای ما کمک می‌کند روی برنامه انجمن تمرکز داشته باشند. بعضی از اعضای همجنس باز هم احساس می‌کنند یک پشتیبان از جنس مخالف به دلایل مشابهی بهتر است.

آیا فرد تازه وارد باید از هر چیزی که پشتیبان می‌گوید پیروی کند؟

خیر. اگر نظر پشتیبان عجیب یا نامشخص به نظر می‌رسد، بهتر است فرد تازه وارد صحبت کند و سوالاتی بپرسد. انتظار می‌رود رابطه آنها یک رابطه راحت و آزاد باشد و هر دو طرف آزادانه و با صداقت با یکدیگر گفتگو داشته باشند. برنامه انجمن ساده است ولی در ابتدا از نظر بسیاری از ما اینطور به نظر نمی‌رسد. اغلب اوقات ما با پرسیدن سوال در جلسات بسته یا – به طور خیلی خاص – در گفتگو با پشتیبانان خود، چیزهایی را یاد می‌گیریم.

اگر پشتیبان در زمان نیاز در دسترس نباشد چه باید کرد؟

حفظ هوشیاری فرد تازه وارد بر عهده کل برنامه انجمن است – نه فرد پشتیبان. پشتیبانی بهترین راه ما برای معرفی این برنامه به تازه واردها و کمک به ماندن آنها در انجمن است. بنابراین وقتی قادر به تماس با پشتیبان خود نیستیم منابع زیادی در اختیار داریم. می‌توانیم به اعضای دیگر تلفن بزنیم؛ در یکی از جلسات انجمن شرکت کنیم؛ برای یافتن الکلی‌های هوشیار، به نزدیکترین دفتر یا باشگاه انجمن برویم یا با آنجا تماس بگیریم؛ کتاب‌ها یا جزوه‌های انجمن یا مجله خودمان، گریپ واین را مطالعه کنیم تا برای تقریباً هر مشکلی که در آن لحظه با آن برخورد کرده‌ایم راه حلی پیدا کنیم.

آیا یک تازه وارد می‌تواند بیش از یک پشتیبان داشته باشد؟

بسیاری تصور می‌کنند برای یک تازه وارد بهترین کار اینست که فقط یک پشتیبان داشته باشد. انتخاب یک پشتیبان کمک می‌کند از روال پرمخاطره‌ای که در آن فرد تازه وارد از یک پشتیبان به پشتیبان دیگر رو می‌آرود تا چیزی را که دلش می‌خواهد بشنود، اجتناب گردد.

آیا یک تازه وارد می‌تواند پشتیبان خود را عوض کند؟

ما همیشه آزادیم پشتیبان دیگری را که با او راحت تریم انتخاب کنیم، به ویژه اگر معتقد باشیم این عضو برای رشد ما در انجمن مفیدتر خواهد بود.

اگر یک تازه وارد در یک برنامه اعتیاد الکلی خارج از انجمن، دوره درمان و آموزش کاملی را پشت سر گذاشته باشد، آیا باز هم در انجمن به پشتیبان نیاز خواهد داشت.

آیا رویکرد خاصی نیاز است؟

برنامه‌های اعتیاد الکلی دولت، صنعت و نهادهای دیگر الکلی‌های بیشتر و بیشتری را به انجمن ارجاع می‌دهند. این تازه واردها معمولاً در حالی به ما مراجعه می‌کنند که جسم آنها عاری از الکل است و در مقایسه با تازه واردهای متزلزل گذشته، در مرحله بالاتری از درمان قرار دارند. اغلب اوقات سم زدایی هفته‌ها و حتی ماه‌ها قبل صورت گرفته و وسوسه جسمانی برای مشروب خوردن از بین رفته است. ولی وسوسه روانی برای الکل ممکن است هنوز وجود داشته باشد و بر اساس اعتقاد عمومی گروه‌های انجمن که از چنین تازه واردهایی استقبال می‌کنند، برای غلبه بر این وسواس، پشتیبانی در اسرع وقت لازم است.

این تازه واردها ممکن است حقایق پزشکی فراوانی درباره بیماری اعتیاد الکلی فرا گرفته باشند. ولی ما دریافته‌ایم که یادگیری درباره اعتیاد الکلی در یک محیط سازمانی یک چیز است و عمل کردن در یک دنیای الکلی به عنوان یک الکلی هوشیار، چیز کاملاً متفاوتی است. پشتیبان آمادگی دارد تجربه خود را درباره نحوه روبرو شدن با این وضعیت به اشتراک بگذارد. تجربه شخصی پشتیبان می‌تواند راهنمای فرد تازه وارد برای به کارگیری اصول انجمن در زندگی روزمره باشد – درست مانند هر تازه وارد دیگری که برای کمک به انجمن رو می‌آورد.

آیا زمانی می‌رسد که برای پشتیبان گرفتن خیلی دیر باشد؟

خیر. اعضایی که سال‌ها در انجمن یا «پیرامون» آن بوده‌اند، اغلب درمی یابند که پیدا کردن یک پشتیبان خوب، گفتگوی صادقانه و گوش دادن می‌تواند کل این برنامه را به طور بی‌سابقه‌ای آشکار سازد. بیشتر اعضای انجمن، از جمله کسانی که سابقه هوشیاری طولانی مدتی دارند، پشتیبانی را یکی از بخش‌های حیاتی رشد و پیشرفت مداوم خود در این برنامه درمانی می‌دانند. برای کسانی که فقط توانسته‌اند به طور موقت به هوشیاری دست یابند یا هر از گاهی در جلسات شرکت کرده‌اند و در واقع گام اول را برنداشته‌اند، پشتیبانی می‌تواند یک راه حل باشد. یک پشتیبان با پشتوانه استوار هوشیاری در انجمن می‌تواند برای چنین افرادی وضعیت را به کلی عوض کند. حتی اگر چندین سال از ترک الکل ما می‌گذرد، اغلب می‌توانیم از یکی از دوستان خود در انجمن  بخواهیم پشتیبانی ما را به عهده بگیرد و از مزایای آن بهره‌مند شویم. شاید احساس نارضایتی یا درد عاطفی شدیدی داشته باشیم زیرا فراموش می‌کنیم برنامه انجمن یک سبک زندگی کاملاً جدید ارائه می‌کند و فقط برای رهایی از الکل نیست. به کمک یک پشتیبان ما می‌توانیم از تمام این برنامه استفاده کنیم، دیدگاه‌های خود را عوض کنیم و در این حین از هوشیاری خود لذت ببریم.

برای کسانی که می‌خواهند پشتیبان باشند

پشتیبانی چه کمکی به پشتیبان می‌کند؟

پشتیبانی، هوشیاری اعضای قدیمی‌تر را تقویت می‌کند. عمل به اشتراک گذاشتن هوشیاری زندگی بدون الکل را برای اعضا ساده تر می‌سازد. الکلی‌ها درمی یابند که با کمک به دیگران در واقع به خودشان کمک می‌کنند. همچنین پشتیبانی رضایتی به همراه دارد که ناشی از برعهده گرفتن مسئولیت فردی به غیر از خود است. این کار حقیقتاً نیازی را ارضا می‌کند که بیشتر انسان‌ها در سختی‌ها برای کمک به دیگران احساس می‌کنند.

آیا هر عضوی می‌تواند یک پشتیبان باشد؟

در انجمن، پشتیبانان از هر طبقه یا صنفی، بر دیگران برتری ندارند. هر عضوی می‌تواند به تازه واردها کمک کند تا یاد بگیرند بدون  هر گونه رو آوردن به الکل، با زندگی روبرو شوند. در اکثر موارد رسم انجمن پیشنهاد محدودیتی است که قبلاً در صفحه 10 ذکر گردید: اگر گروه به اندازه کافی بزرگ و امکان انتخاب وجود داشته باشد، پشتیبان و فرد تازه وارد از یک جنسیت باشند. این دلایل از هر دو دیدگاه یکی هستند؛ ما اعضای انجمن، فرقی ندارد چه مدت از ترک ما گذشته باشد، کاملاً مانند انسان‌های دیگر عمل می‌کنیم و به احساساتی گرایش داریم که می‌تواند ما را از «هدف اولیه‌مان» منحرف کند.

چه موقع یک عضو برای مسئولیت پشتیبانی آمادگی دارد؟

هدف اولیه ما انتقال پیام انجمن به الکلی‌هایی است که هنوز رنج می‌برند. اعضایی که برای رسیدن به هوشیاری واقعاً گام‌های انجمن را. برداشته‌اند، اغلب دارای بهترین جایگاه برای به اشتراک گذاشتن تجربه، توانایی‌ها و امید خود هستند. به نظر می‌رسد موفق‌ترین پشتیبانان، مردان و زنانی هستند که سابقه حضور آنها در انجمن به اندازه‌ است که درک مناسبی از برنامه ترسیم شده در گام‌های دوازده‌گانه انجمن داشته باشند. بسیاری از ما فکر می‌کنیم عاقلانه اینست که درباره زمان آمادگی خود برای برعهده گرفتن مسئولیت پشتیبانی یک الکلی دیگر، از پشتیبانان خود مشورت بگیریم. اعضایی که چند ماه یا چند سال از ترک آنها می‌گذرد معمولاً – ولی نه همیشه – در مقایسه با اعضایی که تجربه آنها فقط چند هفته یا روز است، قادرند به طور موثرتری با تازه واردها کار کنند. بنابراین مدت ترک الکل یک عامل محسوب می‌شود ولی تنها عامل پشتیبانی موفق نیست. ظرفیت پشتیبان برای درک، شکیبایی و تمایل برای گذاشتن وقت و انرژی برای اعضای جدید، درست به همان اندازه اهمیت دارند.

یک پشتیبان چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد؟

  • یک پشتیبان به میزان تجربه و دانش شخصی خود، برای کمک به فرد تازه وارد از طریق برنامه انجمن از هیچ کاری دریغ نمی‌کند تا او بتواند ترک کند و ترکش ادامه یابد.
  • به عنوان یک الگوی زنده و با سابقه مشروب خوری خود نشان می‌دهد انجمن در زندگی این پشتیبان چه نقشی داشته است.
  • فرد تازه وارد را تشویق و کمک می‌کند در جلسات متنوع انجمن شرکت کند تا درباره با دیدگاه‌ها و تفاسیر برنامه انجمن آشنا شود.
  • اگر فرد تازه وارد در ابتدا اطمینان نداشته باشد که الکلی است یا خیر، به او پیشنهاد می‌کند بدون تعصب به انجمن فکر کند.
  • فرد تازه وارد را به اعضای دیگر معرفی می‌کند.
  • دقت می‌کند تا فرد تازه وارد از وجود نشریات انجمن به ویژه کتاب بزرگ، گام‌های دوازده‌گانه و سنت‌های دوازده‌گانه و گریپ واین، از دیدگاه بیل، زندگی بی‌الکل و جزوه‌های مناسب، آگاهی پیدا کند.
  • وقتی مشکل خاصی وجود دارد در دسترس تازه وارد قرار دارد.
  • مفهوم گام‌های دوازده‌گانه را مرور و بر اهمیت آنها تاکید می‌کند.
  • فرد تازه وارد را ترغیب می‌کند هر چه زودتر در فعالیت‌های گروهی مشارکت کند.
  • اهمیت همه سنت‌های ما را در ذهن فرد تازه وارد تثبیت می‌کند.
  • بر اهمیت و ارزش معنوی گمنامی هم از لحاظ فردی و هم در سطح عمومی از جمله در رسانه‌های اجتماعی تاکید می‌کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به جزوه «درک گمنامی» مراجعه شود.)
  • تلاش می‌کند برای فرد تازه وارد تصویری از وسعت انجمن و فراتر از گروه ترسیم کند و توجه او را به نشریات انجمن درباره تاریخچه آن، میراث سه گانه، ساختار خدماتی و دسترسی جهانی به انجمن در هر جایی که فرد تازه وارد برود جلب کند.
  • اگر مفید به نظر برسد، این برنامه را برای نزدیکان الکلی توضیح می‌دهد و انجمن خویشاوندان و دوستان الکلی‌ها را معرفی می‌کند.
  • در صورت لزوم فوراً اقرار می‌کند که «من نمی‌دانم» و به تازه وارد کمک می‌کند منبع اطلاعاتی مناسبی پیدا کند.
  • پشتیبان فرد تازه وارد را ترغیب می‌کند هر چه سریعتر با الکلی‌های دیگر کار کند و گاهی او را در انجام تماس‌های گام دوازدهم همراهی می‌کند.
  • فقط با درخواست فرد تازه وارد خصوصیات او را فهرست می‌کند.
  • هرگز سعی نمی‌کند دیدگاه‌های شخصی خود را به فرد تازه وارد تحمیل کند. یک پشتیبان خوب که منکر خداست، تلاش نمی‌کند یک تازه وارد مذهبی را متقاعد کند از اعتقاد خود دست بردارد، یک پشتیبان مذهبی هم درباره موضوعات مذهبی با یک تازه وارد منکر خدا بحث نمی‌کند.
  • وانمود نمی‌کند همه پاسخ‌ها را می‌داند و همیشه تظاهر نمی‌کند که حق با اوست.
  • یک پشتیبان انجمن خدمات حرفه‌ای مانند خدمات مشاوران، جوامع حقوقی، پزشکی یا خدمات اجتماعی عرضه نمی‌کند ولی در صورت نیاز به کمک‌های خارج از انجمن گاهی می‌تواند به فرد تازه وارد کمک کند به کمک‌های حرفه‌ای دسترسی پیدا کند.

پشتیبان بر این واقعیت تاکید می‌کند که برنامه درمانی انجمن اهمیت دارد نه شخصیت یا جایگاه پشتیبان. بنابراین فرد تازه وارد یاد می‌گیرد که به برنامه انجمن تکیه کند نه به پشتیبان. اگر تازه واردی برای گرفتن راهنمایی بیشتر به اعضای دیگر انجمن مراجعه کند یا تصمیم بگیرد پشتیبان خود را عوض کند، پشتیبان‌هایی که در برنامه انجمن خبره هستند آزرده نمی‌شوند.

آیا یک راه برتر برای پشتیبانی از یک تازه وارد وجود دارد؟

پاسخ این سوال خیر است. همه اعضا آزادند با توجه به تجربیات فردی و شخصیت خودشان به پشتیبان رو بیاورند. بعضی از پشتیبانان در برخورد با تازه واردها، رویکرد کم و بیش تند و خشن «می‌خواهی بخواه نمی‌خواهی نخواه» را در پیش می‌گیرند. عده‌ای دیگر شکیبایی بی‌حد و اندازه‌ای از خود نشان می‌دهند و به کسی که پشتیبانی‌اش را به عهده می‌گیرند علاقه زیادی نشان می‌دهند. و عده دیگری هم هستند که این کار را خیلی جدی نمی‌گیرند و سوال پرسیدن یا درخواست کمک فرد جدید در موقعیت‌های خاص پا پیش گذاشتن خودش قناعت می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها در بعضی موارد موفق و در بعضی دیگر ناموفق است. پشتیبان باید تصمیم بگیرد در هر مورد از چه روشی استفاده کند. پشتیبانان باتجربه از اهمیت انعطاف پذیری در کار با تازه واردها آگاهند، بر یک روش واحد تکیه نمی‌کنند و ممکن است روش‌های مختلفی را روی یک نفر امتحان کنند.

یک پشتیبان چگونه می‌تواند برنامه انجمن را توضیح دهد؟

پشتیبانان می‌خواهند انجمن را به متعارف‌ترین شکل ممکن توضیح دهند و تا حد امکان برای فرد تازه وارد راحت باشد. عده‌ای از پشتیبانان درمی‌یابند که یادآوری گام اول به افراد تازه وارد – اینکه آنها در برابر الکل ناتوان هستند و زندگی آنها از کنترلشان خارج شده است – کلید یک درمان موفق است. بسیاری از پشتیبانان از این نکته برای تاکید بر این موضوع استفاده می‌کنند که با هم می‌توانند به چیزهایی دست یابند که به تنهایی نمی‌توانند – یعنی دوری از خوردن اولین جرعه مشروب. این پشتیبانان به فرد تازه وارد گوشزد می‌کنند که انجمن یک برنامه عملی ارائه می‌دهد و اینکه تا کنون به بیش از دو میلیون مرد و زن کمک کرده است. توصیه آنها در مورد اعتیاد الکلی به عنوان یک مشکل فردی اینست که افراد با فکر باز با آن روبرو شوند و بر این واقعیت تاکید دارند که فقط خود فرد تازه وارد باید درباره الکلی بودن یا نبودن خودش تصمیم بگیرد. تقریبا همه اعضایی که با تازه واردها کار می‌کنند برنامه انجمن را از منظر تجربیات خود خودشان می‌بینند. آنها به فرد جدید می‌گویند که هیچ کس از طرف انجمن صحبت نمی‌کند و هر عضوی کاملاً آزاد است به درکی فردی از این برنامه برسد. برخی از پشتیبانان بیشتر از دیگران درباره جنبه معنوی این برنامه صحبت می‌کنند. ولی تقریباً همه آنها سعی می‌کنند توجه فرد را به منبع نیرویی جلب کنند که در «نیرویی بزرگتر از نیروی خودمان» یافت می‌شود. باز هم پشتیبان تاکید می‌کند که تصمیم با خود فرد تازه وارد است که درباره معنای عبارت الکلی‌های گمنام تصمیم بگیرد. این عبارت بیانگر تفکری است که افرادی از کیش‌های مختلف یا با هیچ آیین خاصی می‌توانند آن را با هماهنگی کامل بپذیرند و به واقع هم می‌پذیرند. بسیاری از پشتیبانان از همان ابتدا بر اهمیت گمنامی در سطح فردی و عمومی تاکید می‌کنند.‌ گمنامی در سطح فردی همه اعضا در برای شناسایی شدن به عنوان الکلی محافظت می‌کند، و تضمینی است که اغلب برای تازه واردها اهمیت ویژه‌ای دارد. گمنامی در سطح عمومی مطبوعات، رادیو، فیلم‌ها و دیگر فناوری‌های رسانه‌ای از قبیل اینترنت،‌ بر برابری همه اعضای انجمن تاکید دارد و مانعی است برای کسانی که ممکن است در غیر این صورت، از وابستگی خود به انجمن، برای کسب اعتبار، قدرت یا منافع شخصی استفاده کنند. پشتیبان فوری به مزیت گمنامی در سطح عمومی اشاره می‌کند. پشتیبانان می‌توانند نمونه‌هایی از تجربیات خودشان برای حفظ گمنامی در سطح عمومی را ارائه دهند.

آیا یک پشتیبان می‌تواند پیشنهاد بستری شدن بدهد؟

چیز مهمی که باید به خاطر داشته باشیم اینست که بستری کردن بخشی از برنامه انجمن محسوب نمی‌شود و این پزشک که باید بگوید به آن نیاز است یا خیر، نه یک پشتیبان. پشتیبانان با تجربه مراقبت می‌کنند که در مورد هر یک از مراحل اعتیاد به الکل خود را جایگزین پزشکان نکنند. یکی از پیشکسوتان انجمن این تذکر را می‌دهد: بستری کردن یا دیگر مراقبت‌های حرفه‌ای که برای تازه واردها ارائه می‌شود

«به هیچ عنوان مسئولیت اعضای انجمن را برای انتقال پیام به بهترین وجه ممکن و ارائه پشتیبانی مناسب، کاهش نمی‌دهد. خوب نیست که انجمن یک الکلی را به خاطر اینکه وقت کافی نداریم یا به خاطر اینکه مشکل ساز و پرتوقع است، به دامن دیگران بیاندازیم. بیشتر ما به خاطر داریم که اعضای قدیمی‌تر انجمن همیشه برای ما بردباری می‌کردند و نسبت به ما لطف فراوانی داشتندو ما قدردان آنها هستیم.»

یک پشتیبان باید چگونه با خانواده یک الکلی کار کند؟

پشتیبان می‌تواند برنامه انجمن را برای همسر، شریک یا خویشاوندان الکلی توضیح دهد و به این نکته اشاره کند که بیشتر اعضا دریافته‌اند که زندگی بدون الکل با علاقه‌مند شدن خویشاوندان آنها به انجمن و آشنایی آنها با نشریات انجمن و شرکت در جلسات آزاد گروه‌های محلی ساده‌تر می‌شود. به طور کلی پشتیبان می‌تواند به خانواده فرد الکلی کمک کند تمام فرصت‌های ممکن برای موفقیت در انجمن را در اختیار فرد تازه وارد قرار دهند و آنها را ترغیب کند در طول درمان انتظارات خیلی زود یا زیادی از فرد الکلی  نداشته باشند. در بعضی موارد، روابط خانوادگی در اثر رفتار فرد الکلی در مواقع مشروب خوردن، به شدت تنزل پیدا می‌کند. در چنین موقعیت‌ هایی پشتیبان نباید مانند یک مشاور حرفه‌ای عمل کند. ولی با کنترل مشکل اصلی اعتیاد الکلی، بسیاری از روابطی که در معرض خطر بوده، نجات پیدا می‌کنند و پشتیبان می‌تواند به این نکته اشاره کند. همچنین پشتیبان می‌خواهد خانواده را از وجود انجمن خویشاوندان و دوستان الکلی‌ها آگاه سازد که متشکل از خویشاوندان و دوستان الکلی‌ها است – الکلی‌هایی که می‌توانند عضو انجمن باشند یا نباشند. برنامه انجمن دوستان و وابستگان الکلی‌ها در موازات انجمن قرار می‌گیرد ولی یک اجتماع کاملاً جداگانه است. این انجمن به خویشاوندان مشروب خورهای مشکل دار کمک می‌کند این بیماری و تاثیر آن بر زندگی خانوادگی را بشناسند. در انجمن فرزندان الکلی‌ها – بخشی از انجمن دوستان و وابستگان الکلی‌ها – کودکانی که والدین الکلی دارند تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. گروه‌های محلی انجمن دوستان و وابستگان الکلی‌ها و انجمن فرزندان الکلی‌ها در بسیاری از جوامع به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهند که فهرست این انجمن اغلب در دفترچه تلفن دیده می‌شود. نشریات و اطلاعات جلسات

انجمن دوستان و وابستگان الکلی‌ها را می‌توان از طریق ارسال درخواست کتبی به آدرس کرپوریت لندینگ پارکوی، ویرجینیا بیچ، وی ای 23454-5617 یا در آدرس زیر دریافت کند.

www.al-anon.alateen.org

آیا یک پشتیبان می‌تواند به یک تازه وارد پول قرض بدهد؟

البته این موضوع به تشخیص و تصمیم فردی بستگی دارد. واقعیت اصلی این موضوع اینست که انجمن یک هدف واحد دارد و آن کمک به حل مشکل الکلی‌ها با مشروب است. انجمن یک اجتماع بشردوستانه یا کاریابی نیست. در انجمن، داشتن یا نداشتن پول هیچ وقت از عامل کلیدی توانایی فرد برای ترک محسوب نمی‌شود. پشتیبانی که به یک تازه وارد پول قرض می‌دهد، خطر می‌کند و حتی می‌تواند سرعت پیشرفت یک فرد جدید را برای رسیدن به هوشیاری کاهش دهد. تازه واردی که برای پول، لباس یا تضمین شغلی به انجمن رو می‌آورد، برای هدفی نادرست به جای نادرست مراجعه کرده است. انجمن چیز بسیار مهمتری عرضه می‌کند: یعنی هوشیاری. نهادهای حرفه‌ای می‌توانند در صورت نیاز کمک‌های دیگری ارائه کنند. ولی بسیاری از الکلی‌ها وقتی ترک کردند می‌توانند مشکلات خانوادگی، کاری یا قانونی خود را حل کنند.

آیا یک پشتیبان می‌تواند بین یک الکلی و کارفرما وساطت کند؟

زمانی که یک الکلی به انجمن رو می‌آورد ممکن است قبلاً کار خود را از دست داده باشد یا در معرض از دست دادن آن قرار داشته باشد. اگر فرد هنوز کارش را از دست نداشته باشد شاید برای کارفرمایی کار می‌کرده باشد که درباره مشروب خورهای مشکل دار اطلاعاتی ندارد و درباره انجمن چیزی نمی‌داند یا اطلاعات کمی دارد. اینکه یک پشتیبان باید برای حفظ شغل یک الکلی دیگر میانجیگری کند یا خیر، در هر مورد، به شرایط بستگی دارد. تعداد قابل توجهی از کارفرمایانی که برای بازگرداندن حداکثر کارایی کارکنان لایق خود مشتاق هستند، از این خبر که یکی از کارکنان آنها به انجمن رو آورده است استقبال می‌کنند و علاقه دارند درباره این برنامه درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنند. جزوه آموزنده «آیا در محل کار شما یک الکلی می‌شناسید؟» برای آشنا کردن کارفرمایان با کمک‌هایی که انجمن فراهم می‌کند تهیه شده است.

آیا یک پشتیبان می‌تواند خیلی سخت بگیرد؟

بعضی از پشتیبانان معتقدند باید با تازه واردها کاملاً بی‌پرده حرف بزنیم. آنها برنامه انجمن را بر اساس درک خود توصیف می‌کنند. توضیح می‌دهند انجمن برایشان چقدر اهمیت داشته است. به این نکته اشاره می‌کنند که هیچ درمان شناخته شده‌ای برای اعتیاد الکلی وجود ندارد ولی می‌توان آن را متوقف کرد. آنها با انجام این کارها، حرکت بعدی را به عهده خود فرد تازه وارد می‌گذارند. اگر این فرد الکلی که هنوز ترک نکرده برای پیوستن به انجمن فوری تصمیم نگیرد، پشتیبان معتقد است که باید در این وضعیت به حال خود رها شود. نمی توان گفت این روش کاملاً غیردلسوزانه است. بسیاری از الکلی‌ها، به این روش احترام می‌گذارند و آن را تأیید می‌کنند و آن را روشی می‌دانند که سعی دارد درباره انجمن کاملاً واقع گرایانه عمل و از احساسات اجتناب کند. برنامه انجمن بر مبنای یک مجموعه اصول آزمایش شده است که ممکن است تازه واردها آنها را نادیده بگیرد. پشتیبانی سختگیرانه بر این موضوع تاکید دارد و معمولاً برای مجاب کردن تازه واردها موثر است. ولی بسیاری از اعضای انجمن معتقدند سختگیری افراطی می‌تواند یک تازه وارد را ناامید کند. این کار باید با کمی دلسوزی و تفاهم همراه باشد.

آیا یک پشتیبان می‌تواند بیش از حد مراقبت کند؟

برخی از پشتیبانان به دلیل اشتیاقی که برای کمک به تازه وارد برای رسیدن به هوشیاری دارند، ممکن است بیش از حد به آنها توجه کنند. آنها در مورد افرادی که پشتیبانی آنها را برعهده گرفته‌اند، نگرانی‌های بی‌موردی دارند و معمولاً آنها را با توجه زیاد خفه کنند. خطر این کار اینست که یک تازه وارد ممکن است به جای برنامه انجمن به یکی از اعضا وابسته شود. کارآمدترین پشتیبانان می‌دانند الکلی‌هایی که به انجمن می‌پیوندند نهایتاً باید روی پای خودشان بایستند و برای خودشان تصمیم بگیرند – کمک به دیگران برای ایستادن روی پای خودشان و اصرار بر سرپا نگه داشتن آنها از آن به بعد تفاوت دارد. یکی دیگر از خطرات مراقبت بیش از حد اینست که می‌تواند تازه وارد را به حدی آزرده کند که از تلاش برای کمک به او متنفر شود – و این تنفر را با فاصله گرفتن از انجمن نشان دهد.

آیا یک پشتیبان می‌تواند خیلی ساده بگیرد؟

بعضی از پشتیبانان ترجیح می‌دهند برای تازه واردهایی که با آنها کار می‌کنند خیلی سخت نگیرند. برای مثال آنها بیشتر تمایل دارند برای تازه واردهایی وقت بگذارند که خودشان درخواست می‌کنند ولی به ندرت در فاصله بین جلسات وقت می‌گذارند یا خود را به زحمت می‌اندازند تا با آنها تماس بگیرند، یا به ندرت فرد تازه وارد را برای شرکت در جلسات کمک می کنند. در واقع بعضی از تازه واردها وقتی بیشترین پیشرفت را تجربه می‌کنند که کاملاً مستقل عمل می‌کنند. ولی این روش ممکن است خطرهایی داشته باشد: یک تازه وارد کمرو یا خوددار ممکن است به این نتیجه برسد که گروه و پشتیبان تمایلی به کمک کردن ندارند. به گفته بسیاری از اعضای کنونی، آنها تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از اولین تماس با انجمن، فقط به این دلیل که مجاز بودند از گروه جدا شوند، تصمیم جدی برای عمل به برنامه انجمن نگرفته بودند. تعداد گروه‌هایی که تلاش می‌کنند در طول اولین هفته‌ها یا ماه‌های مراجعه تازه واردها به گروه، با برنامه ریزی برای پیگیری امور آنها، از این امر اجتناب می‌کنند، هر روز رو به افزایش است ( به صفحات 23-24 مراجعه شود).

یک پشتیبان چگونه می‌تواند تازه واردی را که بیش از حد وابسته است کنترل کند؟

یک تازه وارد در اولین روزهای هوشیاری، گاهی آنقدر سردرگم و وحشت‌زده است – یا به لحاظ روانی آنقدر مشوش و از لحاظ جسمانی ضعیف است – که باید به جلسات برده شود و شاید در تصمیم گیری‌های شخصی به کمک نیاز داشته باشد. ولی این نوع وابستگی محض به پشتیبان، وقتی مراحل اولیه درمان پشت سر گذاشته شد، اغلب اوقات برای هر دو طرف آسیب زننده می‌شود. قبلاً اشاره شد که از طریق تکیه بر برنامه انجمن هوشیار باقی می‌مانیم نه با تکیه بر یک عضو، بنابراین شانس فرد تازه وارد در این وضعیت ممکن است خیلی زیاد نباشد. و پشتیبان ممکن است از درخواست‌های غیرمنطقی و مداوم به ستوه آید یا احساس تملق کند و اجازه دهد خودپسندی در او به طور خطرناکی رشد کند. چطور می‌توان این معضل را بدون ناامید کردن فرد تازه وارد حل کرد؟ بسیاری از اعضای انجمن وقتی برای اولین بار از آنها درخواست می‌شود پشتیبانی کسی را به عهده بگیرند با فرد تازه وارد آشنا می‌شوند و این جزوه را برای اجتناب از خطاها مرور می‌کنند. به احتمال زیاد پشتیبان و فرد تازه وارد درباره تعهدات خود گفتگو می‌کنند و در همان اوایل رابطه درباره توقعات یکدیگر به توافق می‌رسند. همچنین پشتیبان فرد تازه وارد را ترغیب می‌کند با دیگر اعضای انجمن که مدت زیادی از هوشیاری آن نگذشته صحبت کند. حالا زمان یک گفتگوی صمیمانه می‌رسد که در آن پشتیبان بار دیگر اهمیت اتکا بر کل برنامه انجمن را توضیح می‌دهد و نگرانی خود را در مورد وابستگی بیش از حد فرد تازه وارد بیان می‌کند. اگر این گفتگو به یک راه حل منتهی نشود، پشتیبان می‌تواند به فرد تازه وارد پشنهاد کند تا وقتی پشتیبان دیگری پیدا می‌کند که با او راحتتر است، پشتیبان موقت او باقی بماند.

یک پشتیبان چگونه می‌تواند با تازه واردی کار کند که از دریافت کمک خودداری می‌کند؟

در چنین مواردی کار زیادی از پشتیبان برنمی‌آید جز اینکه به فرد تازه وارد اطمینان بدهد در هر زمان و در هر صورت، برای کمک آمادگی دارد. گاهی اوقات شاید عاقلانه‌تر این باشد که فرد تازه وارد به اعضایی معرفی شود که از نظر پیشینه و علایق وجوه اشتراک بیشتری دارد. پشتیبانی یک فعالیت انعطاف پذیر است و پشتیبانان خوب در کار کردن با افراد جدید انعطاف پذیری دارند. کمک‌های ناخواسته به یک تازه وارد درست به همان اندازه خودداری از کمک به تازه واردی که درخواست کمک می‌کند، اشتباه است.

وقتی تازه واردها در مقابل «جنبه معنوی» این برنامه مقاومت می‌کنند، از پشتیبان چه کاری ساخته است؟

اول از همه ما می‌توانیم راحت باشیم و به خاطر داشته باشیم که پشتیبانی به معنای تحمیل یک تفسیر خاص به افراد تازه وارد نیست. بیشتر افرادی که چند ماه از ورود آنه به انجمن می‌گذرد تشخیص می‌دهند که برنامه آن بر پایه اصول معنوی است. همزمان تأیید می‌کنند که الکلی‌ها توانسته‌اند بدون باور داشتن به یک نیروی برتر شخصی به هوشیاری دست یابند و آن را حفظ کنند. شاید پشتیبان بتواند تفاوت بین کلمات «معنوی» و «مذهبی» را بیان کند. همانطور که در دیباچه انجمن آمده، انجمن با هیچ فرقه یا مذهبی هم پیمان نیست و هیچ باور مذهبی برای عضویت الزامی نیست – به جز «میل به ترک مشروب.» از سوی دیگر، کمکی که برنامه ما ارائه می‌کند مطمئنا نه مادی است نه جسمانی؛ ما پول یا دارو نمی‌دهیم – فقط ایده و محبت کردن یک الکلی به الکلی دیگر ارائه می‌کنیم. از این نظر تمام این برنامه، نه فقط یک «جنبه از آن» را می‌توان «معنوی» خواند و تقریباً هر تازه واردی می‌تواند مفهومی را که با این وضوح تعریف شده درک کند.

یک پشتیبان باید چگونه با لغزش برخورد کند؟

شاید خیلی ناامید کننده باشد با تازه واردی کار کنیم که برای مدتی ترک می‌کند و سپس دوباره پسرفت می‌کند یا دچار لغزش می‌شود و دوباره مشروب خوردن را از سر می‌گیرد. این می‌تواند هم برای پشتیبان و هم برای تازه وارد  زمان حساس و دشواری باشد. ممکن است پشتیبان وسوسه شود که این تازه وارد را قدرنشناس فرض کند یا حتی کارش را رها کند. در اینجا ما پشتیبانان باید به دقت به دیدگاه‌های خود توجه کنیم تا بین انتقاد تندی که فقط به پشیمانی فرد تازه وارد منجر می‌شود و دلسوزی پرحرارتی که خوددلسوزی مضاعف در پی خواهد داشت، مسیری میانه در پیش بگیریم. البته فرد تازه وارد ممکن است حتی ناامیدتر و سردرگم شود و شاید برایش بی‌اندازه دشوار باشد برای یک شروع تازه پیش پشتیبان و گروه برگردد. (به همین دلیل بسیاری از پشتیبانان معتقدند که باید ابتکار عمل را به دست بگیرند و با این تازه وارد تماس بگیرند.) برای اینکه این بازگشت واقعاً به یک شروع جدید تبدیل شود، بهتر اینست که در این نقطه از کالبدشکافی‌های بعدی درباره دلایل لغزش اجتناب شود. در عوض پشتیبان می‌تواند فرد تازه وارد را به سوی سادگی گام اول و اهمیت اساسی دور ماندن از نوشیدن اولین جرعه مشروب در همان روز، هدایت کند. بعدها فرد تازه وارد ممکن است بخواهد فکری را که به آن لغزش منجر گردیده بررسی کند تا از تکرار آن جلوگیری نماید. در اینجا نقش پشتیبان به طور کامل به خودش و فرد مقابل بستگی دارد. اگر پشتیبان از قبل علایم خطر را بشناسد، شاید فرد تازه وارد بگوید «چه خوب می‌شد اگر به من گفته بودی!» ولی یکی دیگر ممکن است به خاطر اینکه تحت نظر بوده است برآشوبد. اگر واقع گرایانه به این لغزش نگاه شود می‌تواند به یک تجربه آموزنده برای پشتیبان و فرد پشتیبانی شونده تبدیل گردد. برای پشتیبان می‌تواند محرکی در جهت تواضع باشد، و یادآور این باشد که یک نفر نمی‌تواند فرد دیگری را هوشیار نگه دارد و اینکه گام دوازدهم می‌گوید، «… ما سعی کردیم این پیام را انتقال دهیم. اکثر پشتیبانان خوب بر این تاکید دارند آنهایی که دچار لغزش شده‌اند باز هم در انجمن از آنها استقبال می‌شود. فعالیت‌های پشتیبانی موفق تا حد زیادی به شناخت و عشقی بستگی دارد که فرد و گروه به یک تازه وارد عرضه می‌کنند، تازه واردی که ممکن است علیرغم تلاش‌های خالصانه برای رسیدن به هوشیاری، یک یا چند بار دچار لغزش شود.

آیا یک عضو می‌تواند به طور همزمان پشتیبانی بیش از یک تازه وارد را بر عهده بگیرد؟

اشتیاق اعضای انجمن برای فعالیت‌های پشتیبانی، توانایی آنها برای مدیریت موثر آن و وقتی که برای آن می‌گذارند، با هم تفاوت دارد. اعضایی که تمایل دارند همزمان برای پشتیبانی چند تازه وارد را به عهده بگیرند و از عهده آن برمی‌آیند، مطمئناً نباید از این کار ممانعت شود. در عین حال باید به خاطر داشته باشیم که پشتیبانی از یک نظر امتیازی است که باید حداکثر اعضای ممکن از آن برخوردار شوند و فعالیتی است که به همه اعضا کمک می‌کند هوشیاری خود را تقویت کنند. علاوه بر این اعضایی که بیش از حد به فعالیت‌های پشتیبانی می‌پردازند ممکن است درباره توانایی‌های خود دچار تصورات غیرواقعی شوند و حتی ممکن است هوشیاری خود را به خطر بیندازند. در اینجا نیز همانند بسیاری از جوانب انجمن، عقل سلیم بهترین راهنمای ماست.

برای گروه‌هایی که برای فعالیت‌های پشتیبانی برنامه‌ریزی می‌کنند

پشتیبانی چه کمکی به گروه می‌کند؟

هدف اصلی هر یک از گروه‌های انجمن انتقال پیام درمانی انجمن به الکلی‌هایی است که کمک می‌خواهند و درخواست کمک می‌کنند. جلسات گروه یکی از راه‌های انجام این کار است. پشتیبانی یک راه دیگر است. در بعضی از گروه‌ها پشتیبانی گسترش پیدا کرده است تا دربر گیرنده کار با الکلی‌های موسسات محل و مکاتبه با اعضای تنها و منزوی، اعضای بین المللی (اعضای دریانورد انجمن) و خانه نشین باشد. در یک گروه، برنامه‌های پشتیبانی فعال، همه اعضا را از هدف اولیه گروه آگاه می‌سازد. این برنامه‌ها گروه را متحد می‌سازد و توجه آنها را به اصل «اول کارهای مهمتر» جلب می‌کند.

یک گروه برای پشتیبانی از اعضای جدید از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کند؟

اگر فعالیت‌های پشتیبانی در یک گروه به جای اینکه به بخت و اقبال سپرده شود، به دقت برنامه‌ریزی شده باشد، اغلب اوقات به نتایج بهتری منجر می‌گردد. یکی از الگوهای معمول برای پشتیبانی برنامه‌ریزی شده در یک گروه محلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک کمیته دائمی برای پشتیبانی یا یک کمیته گام دوازدهم که اعضای آن به طور منظم عوض می‌شوند. اگر میان گروه یا دفتر مرکزی وجود داشته باشد و این دفتر فهرست گروه‌های محلی و اعضایی را در اختیار داشته باشد که آمادگی انجام تماس‌های گام دوازدهم را دارند، این کمیته می‌تواند وجود اعضای کافی در گروه‌ها را برای انجام این مسئولیت بررسی کند.
  • جلسات منظم مبتدیان (که جلسات تازه واردها نیز گفته می‌شود) – به ویژه در جوامع بزرگتر که تازه واردهای زیادتری دارند. راهنمای جلسات هدایت تازه واردها از دفتر خدمات عمومی قابل سفارش است.
  • تعیین منظم اعضا برای خوشامدگویی از تازه واردها در جلسات و معرفی آنها به دیگران. در گروه‌های بزرگ، اعضای یک کمیته میزبانی برای راهنمایی تازه واردها اتیکت‌هایی به لباس وصل می‌کنند. در گروه‌های کوچکتر منشی می‌تواند در زمان خواندن اطلاعیه‌ها، به سادگی از تازه واردها بخواهد جلو بیایند و خود را جلو جلسه معرفی کنند تا اعضای دیگر با آنها آشنا شوند.
  • یکی دیگر از اعلامیه‌های پیشنهادی. «اگر در اینجا کسی پشتیبان ندارد و پشتیبان می‌خواهد، لطفاً به منشی مراجعه کند تا یک پشتیبان موقت به آنها معرفی شود.» اعضا می‌گویند در جاهایی که در جلسات از این روش استفاده می‌شود، ارزش پشتیبانی و پشتیبانی شدن را به گروه یادآوری می‌کند.
  • گفتگو در جلسات بسته درباره مشکلات و فرصت‌های پشتیبانی. بعضی از گروه‌ها جلساتی مخصوص این کار ترتیب می‌دهند.
  • به نمایش گذاشتن نشریات مورد تأیید کنفرانس در زمینه درمان (از قبیل همین جزوه) روی یک میز.
  • مطالعه فصل ۷ کتاب بزرگ («کار با دیگران»).
  • فرایند منظم خوشامدگویی به تازه واردهایی که به تازگی موسسات، مراکز درمانی یا مراکز بازپروری را ترک کرده‌اند (توسط منشی یا کمیته پشتیبانی). برای مثال، ممکن است منشی یک گروه از طرف منشی یک گروه در زندان یادداشتی دریافت کند مبنی بر اینکه فردی به تازگی از زندان آزاد شده و قرار است در جلسه‌ای شرکت کند و گروه «بیرونی» به این ترتیب از رسیدن این تازه وارد آگاه می‌شود. اگر امکان پذیر باشد، یکی از اعضای گروه می‌تواند پیشهاد بدهد که بلافاصله پس از آزادی با این فرد ملاقات کند.

گروه‌های «بیرونی» انجمن چگونه می‌توانند به گروه‌ها و اعضای درون موسسات کمک کنند؟

این موضوع در جزوه‌های «انجمن در مراکز اصلاحی» و «انجمن در مراکز درمانی» به طور کامل شرح داده شده است. همچنین می‌توانید به راهنمای کمیته‌های مراکز اصلاحی و راهنمای کمیته‌های مراکز درمانی، کارکنان مراکز درمانی و کتاب کار مراکز اصلاحی مراجعه نمایید که از طریق دفتر خدمات عمومی ارائه می‌گردد.

پشتیبانی خدمات

«… خدمات انجمن شامل هر چیزی است که کمک می‌کند به یک بیمار مانند خودمان دسترسی پیدا کنیم – از خود گام دوازدهم گرفته تا یک تماس تلفنی و یک فنجان قهوه و دفتر خدمات عمومی انجمن برای اقدامات ملی و بین المللی. حاصل کل این خدمات، میراث سوم خدمت است.» دستورالعمل خدمات انجمن/ راهکارهای دوازده‌گانه برای خدمات جهانی پشتیبانی در انجمن اساساً به همین ترتیب است، چه کمک به درمان یک نفر دیگر باشد چه خدمت به یک گروه. پشتیبانی عبارت است از به اشتراک گذاشتن تجربیات پیشرفت درمانی یا عملکرد خدماتی یک الکلی با الکلی دیگری که به تازگی این مسیر را آغاز کرده است. هر دوی این خدمات ناشی از جنبه معنوی این برنامه است.

ممکن است افراد احساس کنند قادرند در یک حوزه بهتر از حوزه‌های دیگر  فعالیت کنند. این وظیفه پشتیبان خدمات است که جنبه‌های مختلف خدمات را ارائه کند: برگزاری یک جلسه؛ کار در کمیته‌ها؛ مشارکت در کنفرانس‌ها و غیره. در این زمینه مهم این است که پشتیبان خدماتی به افراد کمک کند تمایز بین برآوردن نیازهای انجمن و برآوردن نیازهای فردی یکی دیگر از اعضای گروه را تشخیص دهند.

یک پشتیبان خدماتی معمولاً کسی است که آگاهی بالایی از تاریخچه انجمن دارد و پیشینه‌اش در ساختار خدماتی زیاد است. این عضو انجمن با یک زبان جدید آشنا می‌شود: نماینده خدمات عمومی، اعضای کمیته محلی، گردهمایی ناحیه، نظر اقلیت. آنها با سنت‌ها، راهکارها و تعهدات و همچنین راهنمای خدمات انجمن/راهکارهای دوازده گانه برای خدمات جهانی، انجمن الکلی‌های گمنام بالغ می‌شود و دیگر نشریات انجمن، آشنا می‌شوند.

پشتیبان خدماتی با ترغیب اعضا برای فعالیت در گروه خانگی شروع می‌کند – قهوه، نشریات، نظافت، شرکت در جلسات کاری یا میان گروهی و غیره. پشتیبان خدماتی به خاطر دارد که همه اعضا تمایل یا شرایط فراتر رفتن از برخی سطوح را ندارند و از اینرو می‌تواند در یافتن وظایف متناسب با مهارت‌ها و علایق آنها کمک کند. همه افراد در همه سطح خدماتی در جهت رسیدن به یک هدف حرکت می‌کنند – به اشتراک گذاشتن مسئولیت‌های کلی انجمن الکلی‌های گمنام.

در نهایت، پشتیبان خدماتی هر یک از اعضا را که به این نوع خدمات علاقه دارند، ترغیب می‌کند در جلسات منطقه شرکت و درباره تاریخچه و ساختار انجمن الکلی‌های گمنام مطالعه کنند. در اینجا فردی که این کار را آغاز می‌کند باید با مسئولیت فعالیت‌های خدماتی آشنا شود و رضایت ناشی از یکی دیگر از فعالیت‌های گام دوازدهم را بچشد. چنین افرادی باید تشویق شوند نقش فعالی در فعالیت‌های منطقه داشته باشند و به فکر انتخاب شدن در پست‌های دیگر حوزه باشند تا با مسئولیت کارهای مختلف این ساختار خدماتی آشنا شوند.

در طول این فرایند مهم اینست که فرد به یادگیری خود درباره میراث سه گانه -درمان، وحدت و خدمت – ادامه دهد و بداند که اصل گردش نه تنها باعث می‌شود که در خدمات حرکت کند بلکه اعضای جدید را هم از امتیاز خدمت برخوردار می‌کند. گردش همچنین باعث می‌شود بفهمند که هیچ کس نباید مدت زیادی در موضع اعتماد باقی بماند به طوری که احساس مالکیت کند و در نتیجه تازه واردها را از خدمت دلسرد کند.

دکتر باب از موسسان انجمن می‌گوید «من بسیاری از وقتم را صرف انتقال آنچه فراگرفته ام به کسانی می‌کنم که شدیداً خواهان آن هستند یا به آن نیاز دارند.

من این کار را به چهار دلیل انجام می‌دهم:

  1. احساس وظیفه.
  2. برایم لذت بخش است.
  3. چون با این کار دینم را به مردی که برایم وقت گذاشت و این اطلاعات را به من منتقل کرد ادا می‌کنم.
  4. چون هر وقت این کار را می‌کنم خودم را در برابر لغزش‌های احتمالی بیشتر بیمه می‌کنم.»

مبنای پشتیبانی پیروی از الگوهاست. پشتیبانان خدماتی می‌توانند افرادی را که پشتیبانی می‌شوند در لذت مشارکت در فعالیت‌های انجمن الکلی‌های گمنام سهیم کنند. این کار را می‌توان به بهترین نحو با تاکید بر ماهیت معنوی فعالیت‌های خدماتی و اشاره کردن به مفید بودن پادویی ساده و ایمان داشتن انجام داد. حالا اعضای جدیدتر از طریق دانش و تجربه از خدمات آگاه می‌شوند که بعد از هوشیاری، خدمت مهمترین محصول ماست. افراد با این دانش می‌توانند دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و تضمین کننده آینده انجمن الکلی‌های گمنام باشند.

خلاصه

اکثر اعضای کنونی انجمن الکلی‌های گمنام هوشیاری خود را مدیون این واقعیت هستند که یک نفر دیگر علاقه خاصی به آنها داشته و تمایل داشته است هدیه بزرگی را با او تقسیم کند. پشتیبانی فقط یکی دیگر از راه‌های توصیف علاقه ویژه و دنباله دار یک عضو مجرب است که برای تازه واردی که برای کمک به انجمن رو می‌آورد ارزش بالایی دارد. افراد و گروه‌ها نمی‌توانند اهمیت پشتیبانی را نادیده بگیرند، اهمیت علاقه خاص به یک الکلی پریشان که می‌خواهد مشروب خوردن را ترک کند. تجربه به وضوح نشان می‌دهد اعضایی که بیشترین سود را از برنامه انجمن می‌برند و گروه‌هایی که برای انتقال پیام انجمن به الکلی‌هایی که هنوز رنج می‌برند تمام تلاش خود را می‌کنند، آنهاییند که پشتیبانی برایشان مهمتر از آنست که آن را به بخت و اقبال واگذار شود. این اعضا و گروه‌ها از مسئولیت‌های پشتیبانی استقبال می‌کنند و آن را به عنوان فرصتی برای غنی سازی تجربه فردی انجمن و تعمیق رضایتمندی حاصل از کار با دیگران پذیرفته‌اند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.